Publisert av: anonymebalkanikere | april 7, 2010

Balkanbrøl

Mennene brøler og brøyter seg vei gjennom menneskemengden – ikke hurtig eller smidig, men virkelig brøyter. Menn i enden av gata brøler tilbake, brøler i kor, mens oransj røyk velter opp fra en boks i midten av folkeansamlingen et sted.

Dunk, dunk, dunk, tunge trommeslag, uten takt, konkurrerer med brølene som buldrer, bråker, øker i volum og blir…sang. Det er ikke opprør i Kroatia. Det er bare fotballkamp i Split. Spør noen hvem du holder med, er det best du svarer «HAJDUK!».

Jahn Ottos trofaste disipler har tilbragt en ny dag i Kardemomme by aka Split.

Her skinner stadig sola, og til tross for hissig fotballstemning utover ettermiddagen har vi hatt en fredfull dag i romantiske Adriaterhavsomgivelser. Blir nesten litt småforelska i hverandre her vi rusler rundt på kaipromenaden. Sukk.

I dag har vi øvd oss på å se verden med individuelle øyne.

Sånn så Torunn verden i halv tre-tida i dag:

Sånn så Martine den:

Nøff  said.

Split  har magiske katter. De dukket opp da vi skulle spise på Fife. En av kattene hadde bare ett øye og var kanskje litt gravid. En annen manglet hale. Det hersker fortsatt tvil om kattene var magiske eller invalide.

I tillegg til de magiske kattene, har vi også fått oss en ny menneskevenn i dag.

Hun er heks, og bruker gatefeierjobben sin som et skalkeskjul for andre og mer suspekte Bloksberg-aktiviteter. Den turkise frakken skifter farge i mørket.  Da blir den naturligvis svart, og håret hennes vokser også ut til uante lengder.

Vårt mål om verdensherredømme har fått seg en knekk. Vi oppdaget i dag, til vår store forferdelse, at unge, kroatiske krefter har gått sammen om å overta denne perlen av en adriaterhavsby uten å innlemme oss i planene, og jammen ser det ikke ut til at de holder på å lykkes. Vi har det eksklusive, avslørende bildet!

Martine fordøyde den sjokkerende avsløringen ikke med å ligge med beina høyt, slik Yngve Benestad Hågvar mener ville være korrekt respons på den medisinske tilstanden sjokk. Isteden streket hun opp en herlig liten stemningsrapport fra St. Dominus-katedralen i boka si. Da føltes alt mye bedre for både henne og Torunn …

… og de kunne nyte det grålige, disige lyset som la seg som et teppe om Mordor-fjellene Split-style og med det pakket den hendelsesrike dagen inn i sølvpapir og ønsket god natt.

——-

OBSERVERT I SPLIT I DAG:

Antall magiske katter:  2

Antall ville fotballsupportere:  Skremmende.

Antall ganger vi forsøkt å få blikkontakt med kelneren – og fikk det – hvorpå han forsvant i en helt annen retning: 12

Antall menn som lignet på Jahn Otto Johansen: 1

——

DAGENS SITAT: «Jeg skulle ønske jeg hadde en katedral som dette i hagen min!» – Torunn om den voldsomme St. Dominius-katedralen.

——

DAGENS SANG: (melodi: En solskinnsdag)

Jeg sitter på Dominus og ser ut over havet,

en solskinnsdag i ferien min,

i april skal jeg reise, intervjue og bade,

ja, dennne ferien tror jeg blir fin!

På gata står tre politi og koonspirerer,

mens hooligane synger høyt,

Martine tegner fint i bok mens soola skinner,

fornøyde vi drømmer drøyt.

Du, si meg, har du det bra?

Jo, takk skal du ha!

Jeg har det bra i Split, jeg kikker på en monolitt,

de to på gataa,

tar high-five, hurra!

Jeg digger sol og palmer, det fins håp for bleke armer,

fortaper meg i diktning og i haavet,

mens duene kurrer mykt.

Responses

  1. Det er jo anarki som råder i Kardemomme by, så det er ikke så rart at det oppstår djeveldyrkelser, dyreplageri og revolusjoner.

    For øvrig er jeg imponert over ders lyriske evner. Jeg tar fre videokameraet når dere kommer så spiller vi inn en coverlåt.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

